Kwaliteitsstatuut Boemerang Kids

Kwaliteitsstatuut Vrijgevestigde

Boemerang Kids

 

Dit format is een uitwerking van het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ om de zorgaanbieder te ondersteunen in het vormgeven van een eigen kwaliteitsstatuut. De checklist met toetsingscriteria is in dit document per vraag in oranje aangegeven. Als door de zorgaanbieder wordt voldaan aan de checklist voorwaarden, zal diens kwaliteitsstatuut goedgekeurd worden. De schuine tekst tussen haken [tekst] geef aan waar de gebruiker gegevens in kan vullen in het format. Een  geef aan dat de zorgaanbieder een of meerdere antwoorden kan aanvinken.

 

 

  1. Algemene informatie
  2. Gegevens ggz-aanbieder
  • Boemerang Kids
  • Michelle de Vries
  • Nieuwstraat 17a Nijkerk
  • 06-83500736
  • info@boemerangkids.nl
  • 65900766
  • www.boemerangkids.nl
  • eind augustus verwacht BIG GZ-psycholoog
  • Kinder- en Jeugdpsycholoog, GZ-psycholoog
  • Orthopedagoog
  • 94063345
  • 94014366

 

 

  1. Biedt zorg aan in:

Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in

generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling in categorieën. In de toekomst

zal het eerste onderscheid komen te vervallen.

 

2.A Biedt zorg aan in:

De generalistische basis-ggz in de regio Foodvalley

 

2.B Biedt zorg aan in:

Categorie A en B (GZ-psycholoog)

 

  1. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod

Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht:

Voor zowel onderzoek als behandeling van kinderen (en hun ouders/ omgeving) in de leeftijd van 4-18 jaar. Wanneer er sprake is van een vastlopende ontwikkeling, zowel op het gebied van leren als sociaal emotioneel als wanneer er sprake is van gedragsproblemen of moeilijkheden binnen de opvoeding.

 

3.A Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van uw praktijk en hoe uw patiënten/

cliëntenpopulatie eruit ziet.

Boemerang Kids staat voor laagdrempelige hulp aan een verscheidenheid van ouders en kinderen in de leeftijd van 4- 18 jaar. Er wordt gewerkt door zoveel mogelijk ouders en wanneer gewenst ook school en andere betrokkenen te betrekken bij de hulpvraag en ontwikkeling van het kind. Hulpvragen richten zich veelal op leer- gedrags- en sociaal emotionele problemen van kinderen die hun ontwikkeling in de weg staan. De behandeling en diagnostiek wordt in de praktijk gegeven, soms op locatie van school, de contacten zijn fysiek en er wordt gewerkt met verschillende methodieken, zoals CGT, oplossingsgerichte therapie, behandelingen door middel van meer spel, psycho-educatie.

 

3.B Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:

¶Aandachtstekort- en gedrag

¶Pervasief

¶Overige kindertijd

¶Angst

¶Restgroep diagnoses

¶Psychische stoornissen door een somatische aandoening

 

  1. Samenstelling van de praktijk
  • Aan mijn praktijk zijn de volgende zorgverlenende medewerkers verbonden:

 

4.A De indicerend regiebehandelaar is

Michelle de Vries, Kinder en Jeugdpsycholoog NIP (218761), GZ-psycholoog (BIG in aanvraag)

 

4.B De coördinerend regiebehandelaar is dezelfde, het is een kleine organisatie.

 

Regiebehandelaren bij Boemerang Kids hebben allen een postmaster opleiding gedaan tot orthopedagoog generalist, kinder- en jeugdpsycholoog of zijn GZ-psycholoog. Zij zijn verantwoordelijk voor de aansturing van de behandelaars en voor eventuele indicatie- of diagnosestelling.

 

4.C De medebehandelaars zijn op zzp-basis oproepbaar, ze hebben allen een SKJ registratie en minimale afgeronde master-opleiding (orthopedagogiek, psychologie).

 

Medebehandelaren werken allen onder supervisie van de regiebehandelaar, die ze kunnen consulteren en waarmee regelmatig overleg is. In het geval van diagnostiek zal altijd een regiebehandelaar meekijken en de beslissing nemen voor het stellen van een diagnose.

 

  1. Professioneel (multidisciplinair) netwerk

(doel van deze vraag is transparant maken met wie en hoe je samenwerkt)

  • Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder (aanvinken)

– Huisartsenpraktijk(en)

– Collegapsychologen en -psychotherapeuten (via het netwerk en via intervisie)

– Doorverwijsinstellingen, zoals voor kinderen met de diagnose ADHD naar Alles Kits.

– medewerkers van het gebiedsteam

– de verschillende Intern Begeleiders van scholen

 

  • Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met: de leden van mijn intervisiegroep, samenwerking Kijk op Kansen en de medewerkers van het gebiedsteam en de scholen.

 

  • Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk, tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft. Wanneer de problematiek complex is en er doorverwezen moet worden, als er vragen zijn omtrent behandeling of diagnostiek (overleggen), als er andere of aanvullende hulp nodig is in het gezin of bij het kind.

 

  • Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij de huisartsenpost of spoedeisende hulp.

 

  • Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?

Nee omdat de complexe problematiek niet voorkomt binnen de praktijk.

 

  • Ik vorm een lerend netwerk met de volgende drie zelfstandig werkende zorgverleners of heb mij

aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:

Met acht intervisiegenoten komen we elke 1,5 maand bij elkaar. Ik heb contact met een collega (ook zelfstandige) in Nijkerk. Ik heb een samenwerkingsverband omtrent complexe problematiek icm hoogbegaafdheid in het samenwerkingsverband Kijk op Kansen.

 

  • Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:

Het bespreken van verschillende casussen waardoor er geleerd wordt van ieders specialisme (HB-hechting, dyslexie/leerproblemen, speciaal onderwijs, LVB). Ook worden er nieuwe wetenschappelijke inzichten, cursussen, en andere belangrijke veranderingen of thema’s besproken. Tussendoor is er altijd de mogelijkheid om casussen of vragen met elkaar te delen en te bespreken.

 

  1. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg:
  • Heef u een contract met de zorgverzekeraar, zo ja welke?

-Nee, ik heb geen contracten met zorgverzekeraars

 

  1. Behandeltarieven

-Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website.

-Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website (www.boemerangkids.nl)

 

  1. Kwaliteitswaarborg
  • Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of

branche/beroepsvereniging: (aanvinken wat van toepassing is)

-Intervisie

-Visitatie (HKZ eind december 2023)

-Bij- en nascholing

-De beroepscode SKJ, NVO en NIP

-BIG registratie

Register SKJeugd – Just another WordPress site

PE-online

 

  1. Klachten en geschillen regeling

¶Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij

Klachten portaal zorg (info@klachtenportaalzorg.nl) en P3NL en de klachten- en geschillenregeling is hier te vinden: Werkwijze en privacy – Boemerang Kids

 

10.Regeling bij vakantie en calamiteiten

Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij een collega wanneer hier overleg over is geweest. Ouders kunnen altijd een bericht sturen per app of mail.

Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval mijn praktijk plotseling sluit wegens overlijden of

andere calamiteiten: nee

 

  1. Het zorgproces – het traject dat de patiënt/cliënt in mijn praktijk doorloopt
  2. Wachtijd voor intake en behandeling en begeleiding

Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via de website www.boemerangkids.nl, zorgdomein en kunnen deze telefonisch opvragen.

 

  1. Aanmelding en intake/probleemanalyse

De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld: ouders melden hun kind aan per mail of telefonisch. Wanneer mogelijk wordt er direct een afspraak gemaakt voor een intakegesprek. Aan de hand van de ingevulde formulieren bij de aanmelding en het gesprek wordt er met ouders samen besproken wat de te nemen stappen zijn. Of er contact gezocht moet worden met anderen, of er onderzoek gedaan moet worden (wat en op welke manier) of de behandeling wordt ingezet en met welk doel.

Ik verwijs de patiënt/cliënt door naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien mijn praktijk geen passend aanbod heef op de zorgvraag van de patiënt/cliënt. Ja

  1. Behandeling en begeleiding
  • De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam en functie van de betrefende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt): Ja

 

  • Bij langer durende behandeling en begeleiding (> 1 jaar) stuurt de indicerend regiebehandelaar een afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft: ja

 

Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en met

toestemming van de patiënt/cliënt – diens naasten, over het beloop van de behandeling en begeleiding.

Ik doe dat als volgt: Er is regelmatig contact met ouders, bij elke behandeling of (wanneer kinderen zelf komen) regelmatig per mail of met het maken van een afspraak.

 

De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in mijn praktijk als volgt gemonitord: er worden voortgangsgesprekken gehouden.

 

Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten, medebehandelaren en indien nodig ook de indicerend regiebehandelaar) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling en begeleiding. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor: om de 5 a 6 behandelingen een voortgangsgesprek.

 

Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):

Er wordt een tevredenheidsvragenlijst gemaakt die ter afsluiting verstuurd zal worden.

 

  1. Afsluiting/nazorg

Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en

begeleiding en de mogelijke vervolgstappen: ja

 

De verwijzer wordt hiervan door de coördinerend regiebehandelaar in kennis gesteld middels een

afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt: ja

 

Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de

vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en begeleiding en de behaalde

resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt: ja

 

III. Omgang met patiëntgegevens

Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals: ja

 

In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende

richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld

(bij confict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan

materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle):

ja

 

Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn

zorgverzekeraar/NZa: niet van toepassing

 

  1. Ondertekening

Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ en dat ik dit Kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld.

  • Michelle de Vries
  • Nijkerk
  • 8 augustus 2023

 

rots&water

Rots en Water training

Rots en Water training Nijkerk

Intelligentietest in een nieuw Jasje: de WISC-V

Begin dit jaar is eindelijk de nieuwe versie van de meest gebruikte en bekendste intelligentietest “ de WISC” uitgekomen. …

Belonen en beloningssystemen

“Vooral heel veel belonen!” tja, dat horen ouders meestal erg vaak: wanneer ze tegen moeilijkheden aanlopen in de opvoeding …